Kāpēc skolā vajadzīga izaugsmes domāšana un kvalitatīva atgriezeniskā saite?
Mūsdienu skola vairs sen vairs nav vieta, kur mācās tikai faktus. Tā ir attiecību, drošības, atbalsta un izaugsmes vide, kur skolēns soli pa solim atklāj savu potenciālu. Tieši tāpēc atgriezeniskā saite un izaugsmes domāšana ir vieni no spēcīgākajiem instrumentiem,

kas skolotājam palīdz ne tikai mācīt, bet arī iedvesmot mācīties.
Šie divi elementi—kvalitatīva atgriezeniskā saite un izaugsmes do
māšana—iet roku rokā. Tie veido pamatu, kas ļauj skolēnam saprast:
➡ “Es spēju attīstīties.”
➡ “Kļūdas ir - PIEREDZE, un bez tām izaugsme nav iespējama.”
➡ “Manas pūles ir svarīgas.”
Kas ir kvalitatīva atgriezeniskā saite?
Pētījumos (John Hattie) norādīts, ka atgriezeniskās saites kvalitāte ir viens no TOP faktoriem, kas ietekmē skolēna sasniegumus. Tomēr ne visi atgriezeniskās saites veidi ir vienlīdz vērtīgi.
1. Vērtējošā saite – “Pareizi / nepareizi”
– īslaicīgi motivē,
– var radīt trauksmi kļūdīties,
– neveicina pašregulāciju, analīzi un izaugsmes domāšanu ilgtermiņā.
2. Aprakstošā saite – “Ko tu paveici?”
– balstās uz faktiem (nevis viedokļiem),
– palīdz ieraudzīt progresu,
– rada drošāku mācīšanās vidi.
3. Izaugsmi veicinošā saite – “Kas palīdzēja un ko vari izmēģināt turpmāk? Un ko vēl? ”
Visefektīvākais AS veids :
✔ veicina iekšējo motivāciju,
✔ trenē refleksiju un mācīšanās prasmes,
✔ palīdz skolēnam uzņemties atbildību,
✔ attīsta izaugsmes domāšanu.
Šī pieeja skolēnam sniedz virzienu – “ko darīt tālāk”, nevis tikai spriedumu par to, kas nav izdevies.
Kas ir izaugsmes domāšana?
Carol Dweck pētījumi rāda, ka skolēnus (un pieaugušos!) var raksturot divi domāšanas veidi:
Fiksētā domāšana
– “Vai nu es protu, vai neprotu.”
– baidās kļūdīties,
– izvēlas vieglus uzdevumus,
– meklē atzinību, nevis attīstību.
Izaugsmes domāšana
– “Es mācos. Spējas var attīstīt.”
– kļūdas = informācija,
– meklē stratēģijas,
– uztur ilgtermiņa motivāciju.
Ja klase strādā izaugsmes domāšanas ietvarā, mācīšanās kļūst par izaugsmes pilnu PROCESU, nevis par pārbaudi.
Kā skolotājs var attīstīt izaugsmes domāšanu klasē?
1. Valoda un formulējumi
No “Tu esi gudrs.”
uz “Tu izmantoji labu stratēģiju.” >>>...
2. Kļūdu normalizēšana
Kļūdas ir pieredze.
Kļūdu analīze + REFLEKSIJA = izaugsme. (P.S.Nevis tikai par zināšanām, bet arī par ieradumiem - kas ir tas, ka traucējis izdarīt pareizi, jo bieži vien skolēns ZINA, taču ir steidzies, `aizpeldējis domās` uc.u.c.)
3. Refleksijas integrēšana
Īsi jautājumi stundas laikā un beigās:
– “Kas šodien izdevās?”
– “Kas palīdzēja?”
– “Kas būtu nākamais solis?” utl.
4. Uz jautājumiem balstīta pieeja
Skolēni attīstās straujāk, ja skolotājs nedod gatavo risinājumu, bet uzdod pārdomātus jautājumus
5. Cieņpilna balss, drošības telpa, metavēstījumu apzināšana
Skolēns izjūt ne tikai vārdus, bet arī toni un skolotāja attieksmi.
Kad skolēns dzird: “Ar tevi viss ir kārtībā!”, viņš drosmīgāk iesaistās.
Kāpēc tas ir vajadzīgs?
Gluži vienkārši - tāpēc, ka TĀ mācās cilvēks. Lai notiktu dziļāka izaugsme!
Nevis ar bailēm, bet ar skaidrību, virzību un drošu telpu, kurā drīkst mēģināt vēlreiz, drīkst runāt par neizdošanos, pārpratumiem, šaubām, bailēm, neziņu utt.
Tāpēc, ka skolēni kļūst patstāvīgāki un atbildīgāki.
Izaugsmes domāšana veicina pašregulāciju – vienu no 21. gadsimta pamatprasmēm!
Tāpēc, ka tas uzlabo attiecības un klases atmosfēru.
Kad atgriezeniskā saite ir cieņpilna un skaidra, skolēns jūt, ka skolotājs ir sabiedrotais, nevis tikai vērtētājs.
Tāpēc, ka tas ietekmē mācību rezultātus.
Hattie metaanalīzes parāda, ka kvalitatīva atgriezeniskā saite ir viens no spēcīgākajiem faktoriem skolēna sasniegumu izaugsmē.
Izaugsmes domāšana un atgriezeniskā saite nav “papildmetodes”. Tās ir skolas kultūras pamatelements, kas palīdz izveidot vidi, kur bērni:
✔ jūtas droši,
✔ tic savām spējām,
✔ prot domāt, meklēt un risināt,
✔ redz savu progresu,
✔ un kļūst par mācīšanās partneriem.
Tas ir stāsts par attiecībām. Par pieeju. Par skatījumu uz cilvēku.
Un par drosmi mācīties – gan bērniem, gan skolotājiem.
P.S. Vairāk par šo runājam arī 4h kursā :
Noderīgi:
1) Dylan Wiliam mājaslapa. https://www.dylanwiliam.org/Dylan_Wiliams_website/Welcome.html
2) Informācija par vairākiem pētītajiem faktoriem,
kas ietekmē skolēnu sasniegumus: salīdzinātas metodes, prakses u.c.
: https://visible-learning.org/
“Visible Learning” ir pētījumu un metaanalīžu programma, kuru ir uzsācis pētnieks John Hattie — analizēti simtiem izglītības pētījumu, lai izprastu, kuri faktori visvairāk ietekmē skolēnu sasniegumus.
Ideja ir tāda, ka mācīšanās un mācīšana jāpadara “redzama” — skolotājiem jāspēj saprast un novērtēt, vai viņu metode patiešām palīdz skolēniem progresēt; skolēniem jāzina, ko un kā viņi mācās, kā novērtēt savu progresu.
3) Par to, kas ir `growth mindset` (Izaugsmes domāšana) un kāpēc tas ir tik ir nozīmīgi. : https://www.growthengineering.co.uk/growth-mindset/
Par
pārliecību, ka mūsu intelekts, prasmes un talanti nav iestādīti vienreiz un uz visām reizēm :) — bet tos var attīstīt ar pūlēm, mācīšanos un mērķtiecīgu darbu. Pretstats growth mindset ir “fixed mindset” (fiksēta domāšana), kad cilvēki uzskata, ka spējas jau ir dotas, un ja kaut kas nesokas — tas nozīmē, ka viņi “nav talantīgi”. Šāda attieksme bieži nozīmē, ka izvairās no izaicinājumiem, neatzīst kļūdas un nepieņem atsauksmes.
Savukārt growth mindset ietver: izaicinājumu pieņemšanu, kļūdu uztveršanu kā mācīšanās iespēju, tieksmi pilnveidoties, atvērtību kritikām un atsauksmēm, un noturību turpināt strādāt pat pie grūtībām. utt.
4) Par to, kas ir patiesi efektīva atgriezeniskā saite (feedback), īpaši izglītības kontekstā. : https://www.ascd.org/el/articles/seven-keys-to-effective-feedback
“Seven Keys” formulē septiņus būtiskus kritērijus, kas jāievēro, lai AS tiešām palīdzētu mācīties un attīstīties.
5) Par to, kā un kādēļ atgriezeniskā saite (feedback) ir būtiska skolotājiem un skolēniem, ja grib reāli uzlabot mācīšanos un sasniegumus. : https://feedbackfruits.com/blog/feedback-the-key-to-better-teaching-and-learning
“Feedback” / AS tiek definēta kā informācija par to, KĀ skolēns dara attiecībā pret to, KO vajadzētu sasniegt — ar mērķi reducēt plaisu starp esošo sniegumu un mērķi.
AS var nākt no dažādiem avotiem — skolotāja, vienaudžiem , pašnovērtējuma, mācību materiāliem u.c.; un formāts var būt dažāds: rakstiski komentāri, mutiski, audio, vizuāli u.c.u.c.
6) Lapa, kur apkopota informācija un resursi par to, kas skolās un mācībās patiešām strādā. : https://visible-learning.org/
Koncepts “Visible Learning” radīts no pētnieka John Hattie pētījumiem — viņš apkopojis vairākus simtus (meta-)analīžu, lai noskaidrotu, kuri faktori un metodes visefektīvāk ietekmē skolēnu sasniegumus. “Redzams mācīšanās process”: ideja ir, ka gan skolotājam, gan skolēnam jābūt skaidrai izpratnei par to — ko tieši mācās, kāpēc un kā zināt, vai mācīšanās notiek.
Būtiska daļa ir, ka skolotājs ir ne tikai “informācijas nesējs”, bet “mācīšanas un mācīšanās procesa virzītājs” — viņš novēro savu ietekmi, adaptē metodes, dod regulāru atgriezenisko saiti, seko progresam — tam ir izšķiroša nozīme izglītības rezultātiem.
7) Carol Dweck video fragments par izaugsmes domāšanas attīstīšanu. : https://www.youtube.com/watch?v=hiiEeMN7vbQ
Intelekts, prasmes un talanti nav fiksēti, bet var attīstīties ar pūlēm, mācīšanos un praksi.
8) John Hattie intervija “The Power of Feedback” : https://www.youtube.com/watch?v=HbHt1OecP0U
Video apskata, cik liela nozīme izglītībā ir kvalitātīvai atgriezeniskajai saitei (feedback) — ka tā nav tikai slavēšana vai kritika, bet reāla informācija par to, kur pašlaik ir skolēns un kurp virzīties tālāk.
Hattie uzsver, ka nereti, pārāk daudz slavējot, var kristies komunikācijas efektivitāte — skolēns var izdzirdēt tikai “labi paveikts”, un neiesaistīties patiesā refleksijā par to, ko uzlabot. AS jābūt līdzsvarotai gan atzinībai, gan skaidrām vadlīnijām - KĀ iet uz priekšu.
Intervijā tiek uzsvērts, ka AS ir viens no spēcīgākajiem instrumentiem mācību procesā — tās ietekme uz skolēnu progresu var būt ārkārtīgi būtiska, ja to dod pareizi.
9) Hattie Ranking apkopo un parāda, ko pētījumi saka par dažādiem faktoriem, metožu un ietekmēm uz skolēnu sasniegumiem skolā. : https://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/
Pētījumi parāda, ka dažas no visietekmīgākajām praksēm vai ietekmēm skolēnu sasniegumiem ir:
kolektīvā skolotāju efektivitāte,
skolēnu pašnovērtējums / pašziņa par sasniegumiem,
skolotāja prognoze/ vērtējums par skolēna sasniegumiem,
kognitīvo uzdevumu analīze/dalīšana uzdevumos, skaidru mērķu izvirzīšana,
reaģēšana ar mērķtiecīgu atbalstu, intervencēm, kad skolēnam nepieciešams.
10) AS mācību procesā: https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/atgriezeniska-saite-macibu-procesa-kritiskai-domasanai-un-vertigai-vertesanai
11) "Kāpēc ar atzīmi vairs nepietiek? Formatīvā un summatīvā vērtēšana" : https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/kapec-ar-atzimi-vairs-nepietiek-formativa-un-summativa-vertesana
Nav komentāru
Komentēt
Pirkumu grozs
Pirkumu grozs ir tukšs.
